پور سینا یا ابوعلی سینا یا Avicenna

  1. کتاب الانصاف

نوشته بزرگى بوده است که به گفته خود ابن سینا، نزدیک به 28 هزار مسأله را در بر مى گرفته است . تنها دست نوشته آن در حمله مسعود غزنوی به اصفهان به تاراج رفت . ابن سینا، به گفته خودش ، قصد داشته است که اگر فرصتى و فراغتى یابد آن را دوباره بنویسد، اما ظاهراً به این کار موفق نشده است . پاره هایى از این نوشته را عبدالرحمان بدوی یافته و در مجموعه ای به نام ارسطو عندالعرب، (قاهره ، 1947م : چاپ دوم ، کویت ، 1978م ) منتشر کرده است (ص 121، سطر 7). در این مجموعه همچنین شرح ابن سینا بر کتاب دوازدهم متافیزیک ( مابعد الطبیعه ) ارسطو (ص 22-33) و شرح وی بر تکه هایى از اثولوجیا منسوب به ارسطو (ص 35-74) و پاره هایى از کتاب المباحثات ابن سینا (ص 122-239) و نیز تعلیقات بر حواشى کتاب النفس ارسطو (ص 75-116) یافت مى شود.

  1. منطق المشرقین

نخستین بار در 1910م در قاهره و سپس در 1982م در بیروت چاپ و منتشر شده است.

  1. ساله اضحویه فى امر المعاد

به کوشش سلیمان دنیا، قاهره ، 1954م.

  1. عیون الحکمه

به کوشش عبدالرحمان بدوی ، قاهره ، 1954م ، کویت ، 1978م.

8. تسع رسائل فی الحکمه و الطبیعیات

قاهره ، 1326ق /1908م که این نوشته ها را در بر دارد: «رساله فى الحدود»، «رساله فى اقسام العلوم العقلیه»، «رساله فى اثبات النبوّات»، «رساله النیروزیه»، «فى الطبیعیات من عیون الحِکمه»، «فى الاجرام العلویه»، «فى القوی الانسانیه و ادراکاتها»، «فى العهد» و «فى علم الاخلاق».

9.  از سال 1889 تا 1899م، برخى از نوشته های ابن سینا را، «ا. ف . مرن» در 4 جزء زیر عنوان «رسائل عرفانى ابن سینا»، همراه ترجمه آزاده فرانسوی ، تدوین و در لیدن منتشر کرده است. در این مجموعه، این نوشته ها یافت مى شود: «رساله حى بن یقظان» (در جزء یکم)، «رساله الطیر» (در جزء دوم)، «رساله فى ماهیه العشق »، «رساله فى ماهیه الصلاه»، «رساله فى معنى الزیاره» (هر 3 در جزء سوم) و «رساله فى القدر» (در جزء چهارم). افزون بر اینها، مجموعه ای از رسائل ابن سینا با عنوان جامع البدایع در 1335ق / 1917م در قاهره منتشر شد که علاوه بر رساله «شرح سوره الاخلاص» 6 رساله را که درمجموعه های مرن یافت مى شود، نیز در بر دارد. در 1354ق / 1935م نیز مجموعه ای با عنوان مجموعه رسائل الشیخ الرئیس به کوشش عبدالله ابن احمد العلوی در حیدرآباد منتشر شد که افزون بر برخى از رسائل نامبرده در بالا، «رساله فى السعاده» و «رساله فى الذکر» را نیز در بر مى گیرد.

ادامه مطلب در صفحه 10

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید