ماه صفر و در ایام اربعین حسینی ، عده کثیری توفیق تشرف و زیارت عتبات عالیات را دارند و همین افراد در مواقع حضور در اماکن متبرکه و از سر شوریدگی و شیدایی ، جلوه های مختلفی از رفتارهای اقیانوس حقیقت جویان مذاهب و ملیتهای مختلف را که سرشار از زیباییهاست همراه با تبلور عمیقی از شور و شعور درونی خود را آشکار و به رخ هر بیننده ای می کشانند. از یکسو دیدن صحنه های پر رمز و راز عاشقی اهل معرفت حقیقتا روشنگر و خیره کننده است و از سوی دیگر این دریای مواج و با عظمت صاحبدلان حیرت آور است و هر اهل دلی را به اعجاب و ستایش آن وادار می کند. سلامت دات لایف به بهانه ماه صفر و وقایع مهمی همچون تاسوعا ، عاشورا ، اربعین حسینی و 28 صفر رحلت پیامبر (ص) ، در مطلب پیش رو به مهمترین حادثه شیعیان یعنی اربعین حسینی و زیارت کربلا می پردازد.
مولانا به زیبایی به این حال و هوا پرداخته است:
بی همگان به سر شود بیتو به سر نمیشود
داغ تو دارد این دلم جای دگر نمیشود
دیده عقل مست تو چرخه چرخ پست تو
گوش طرب به دست تو بیتو به سر نمیشود
جان ز تو جوش میکند دل ز تو نوش میکند
عقل خروش میکند بیتو به سر نمیشود
منظور از زیارت پیشوایان و بزرگان دین به حضور او رفتن و ملاقات اوست بنابراین به محض رفتن به حرم و سلام بر پیشوایان دینی محقق می شود و بقیه کارها مانند زیارت نامه خواندن و بوسیدن ضریح و غیره از آداب زیارت ائمه محسوب می شود.
برخی از مهمترین اهداف زیارت عبارتند از:
– تقرب به درگاه الهی
– افزایش شناخت و بیعت با ائمه در جهت تحقق اهداف آنها
– زیارت ذات احدیت از طریق زیارت ائمه
البته حالات روحانی و سبکبالی و توسل ها و برکات و غفران و شور و شعوری که در کنار این اهداف حاصل میشود خالی از اهمیت نیست.
سعدی شیرازی در شعر زیر به زیبایی دیدگاهش را بیان کرده است.
فردا که هر کسی به شفیعی زنند دست
ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی
روح و روان انسان خصوصیاتی دارد که هم بر دیگران تاثیر گذار است و هم از آنها تاثیر پذیر است ، بنابراین همنشینی سبب تاثیر پذیری و تاثیرگذاری می شود و به این دلیل است که می گویند صله رحم را بجا آورید و به زیارت یکدیگر بروید و مخصوصا به زیارت مؤمنان بروید.
اگر روح و روان کسی لطیف و حساس باشد، در صورتی که شخصی در نقطه ای از جامعه اسلامی گناه کند این روح و روان حساس از گناه آن فرد متأثر می شود و استغفار می کند و این به خاطر این نیست که گناهی کرده است بلکه به دلیل آنکه روحش بر اثر گناه افراد دیگری تحت تاثیر قرار گرفته و صدمه دیده است میباشد. بنابراین در زیارت بزرگان و اولیا این امکان ممکن است فراهم شود که آنها برای ما استغفار کنند.
به همین دلیل است که وقتی به امیرالمؤمنین(ع) خبر می دهند که فردی برخلاف شئونات انسانی و اسلامی ظلمی روا داشته است، حضرت می فرمایند: اگر کسی این حرف را بشنود و بمیرد من مذمتش نمی کنم. این در شرایطی است که امام علی(ع) نه گناهی کرده و نه مسئولیتی دارد و نه کسی او را عقاب می کند اما روح لطیف او متأثر از فضایی است که در آن قرار گرفته است. بنابراین یکی از مطالب مهمی که در تربیت تاثیر دارد موضوع همنشینی و مجالست و تکرار و استمرار آن است که گاهی تحت عنوان القا از آن یاد می شود.
زائران عاشق هستند و بدنبال عشقبازی با معشوقشان در تکاپو هستند و این عاشقان حقیقت طلب، فقط به دنبال نوشیدن جرعه ای از گستره لایزال حقیقت هستند و جلوه های گوناگون آنرا میبینند و توجهشان به سمت اوست تا با امام بیعت کنند و شاید تقربی حاصل شود و معشوق عنایتی و گوشه چشمی به آنها نشان دهد. در حین زیارت هر یک تلاش میکنند و با شیوه های خاص خودشان به دنبال خودنمایی و جلب نظر معشوق و تقرب هستند غافل از اینکه حضور آنها در آن مکان مقدس با عنایت حضرت مولا حاصل شده است و انشاالله مورد توجه بوده اند. این عنایت قطعا با درجات مختلفی حاصل میشود و شوری و نوری و شعوری در دل می آفریند. پیام هایی دریافت می شود که با گوش اسرار قابل شنیدن است و انسان را به اندیشیدن هر چه بیشتر در خصوص هستی انسان هدایت میکند. این روشنی در دل ایجاد می گردد و با چشم دل دیده می شود و احساس غیر قابل توصیف آن نیاز به معرفت به حقیقت و دل روشن بین دارد. سیر در این مسیر باعث افزون شدن معرفت به آن و دستیابی به جلوه های دیگری از حقیقت می گردد که بصورت سبکبالی و آرامش باطنی، خودنمایی میکند. انشاالله که توفیق زیارت این اماکن مقدس و بهره برداری از برکات آن نصیب همه عاشقان بشود.